تغییر درساختار سلولهای بنیادی کمک به درمان چاقی ودیابت نوع 2

 18 فوریه 2015- بر اساس  تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه مری کویین درلندن جمع شدن وکوچک شدن مژه ها (ساختارهای مویی شکل) بروی سلولهای بنیادی از تبدیل آنها به سلولهای چربی جلوگیری می کند این یافته ها به طور بالقوه می تواند درمان چاقی و بیماریهای مختلفی که بوسیله ی التهاب فعال می شوند از جمله دیابت نوع 2 را بهبود  بخشد.

هنگامیکه  بدن ما کالری های اضافه را بشکل چربی ذخیره می کند، بخشی از این فرایند که ادیپوژنز نام دارد از طریق تبدیل سلولهای بنیادی به سلولهای چربی انجام می شود. دانشمندان دریافتند مژه های بلندتر موجود بروی  سلولهای بنیادی  با فرآیند  ادیپوژنز در ارتباط است.

هنگامیکه محققان از رشد مژه ها ciliaممانعت کردند (از سلولهای بنیادی مغز استخوان انسان در این  آزمایشات استفاده شد)، تعداد سلولهای چربی کمتری تولید گردید.

یکی از نویسندگان این تحقیق دکتر Melis Dalbayمی گوید: برای اولین بار ما نشان دادیم تغییر در ساختار مژه های اولیه ی سلولهای بنیادی بروی تمایز این سلولها به سلولهای چربی تأثیر می گذارد.

از آنجائیکه  طول مژه های  اولیه می تواند تحت عوامل مختلفی از جمله داروها، التهاب و حتی نیروهای مکانیکی تغییر کند نتایج این تحقیق دیدگاه جدیدی را درباره ی تشکیل سلولهای چربی و چاقی برای دانشمندان فراهم  آورد.

 از این تحقیق به عنوان مبنایی برای ابداع درمانهای جدید برای چاقی، دیابت نوع 2، آرتروز (ورم مفاصل ) وسرطان در آینده  استفاده خواهد شد، درمانهای جدید بر تنظیم طول مژه های سلولهای بنیادی تمرکز خواهد داشت.

پرفسور Melis Dalbayنویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: این تحقیق نقطه ی عطفی برای ابداع درمانی جدید بنام مژه درمانی یا 'cilia-therapy'است  در آینده  با دستکاری مژه های اولیه  می توان به درمان طیف گسترده ای از بیماریها ازجمله  چاقی، سرطان ، التهاب و آرتروز پرداخت.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/Could-changing-stem-cell-structure-cure-obesity-and-type-2-diabetes-99718782.html